بهای تمام شده در فعالیت کشتار مرغ

موضوع فعالیت شرکت، کشتار مرغ است.

روزانه مقداری از لاشه سالم را قطعه و تبدیل به ران و سینه و ...می کنیم
بهای تمام شده این قطعات را به چه صورتی محاسبه کنیم ؟


این مورد اسمش تجزیه هست و کاملا برعکس کاری هست که همه در بهای تمام شده می کنند و جزو یکی از سخت ترین کارها هست، مخصوصاً این صنعت، چون محصولات خیلی متنوع هست و همون تجزیه هم اشکال خیلی گوناگون دارد.

اگر محصولتون فقط ران و سینه باشد باز راحت تر است ولی مثلا ران با کعب یا بی کعب، ساق ران، فیله جدا بشود یا نشود، همه اینها یک محصول جدید تولید می کنند، همیشه هم ثابت نیست و این متغیر بودن کار را سختتر میکند به هر حال پیچیده است

 


سوال:
فروشگاه مرغ فروشی از کشتارگاه مرغ را میخرد و بصورت مرغ کامل یا قطعات مختلف مرغ می فروشد.

توضیح مختصری در مورد  نحوه بهای تمام شده  قطعات مختلف مرغ
(ران _ سینه با استخوان _ سینه بدون استخوان _ فیله _ ران بدون پوست _ ران با پوست و......)

فروش این فروشگاه هم بصورت خرده فروشی است و هم پخش عمده به سایر مغازه ها.
و قیمت فروش خرده فروشی و پخش با هم متفاوت هست و داخل نرم افزار هم بصورت مجزا تعریف شده ....
با این توضیحات بهای تمام شده قطعات مرغ و چطور محاسبه شود که رابطه درستی بین مرغ خریداری شده و تبدیل به قطعات مرغ و فروش بصورت عمده و خرده فروشی وجود داشته باشد .  با تشکر

پاسخ آقای محمد نعمت زاده:
با سلام و وقت بخیر
1- به منظور برآورد دقیق و صحیح درخواست شما می بایست از نرم افزارهایی استفاده نمائید که توانایی تعریف انواع اسناد وارده و صادره انبار را توسط کاربر داشته باشد و فقط بصورت پیش فرض تعريف نشده باشد.


2- جهت تبدیل قطعات کامل به قطعات ریزتر می بایست از اسناد تبدیل (حواله تبدیل و رسید تبدیل) استفاده نمائید در زمانی که مرغ کامل را خریداری می کنید با سند خرید رسید و زمانیکه می خواهید به قطعات ریزتر تقسیم کنید با سند حواله تبدیل از انبار خارج و زمانیکه به قطعات ریزتر تبدیل شد با سند رسید تبدیل در انبار رسید نمائید.که خود نیازمند bom خاص ، تعریف کدینگ و اسناد انبار منحصر به فرد خود است.


3- در مورد پرسش سوم شما از آنجا که قطعات مرغ بدست آمده از لحاظ ماهیت ، شکل و کیفیت یکسان است لذا از حیث بهای تمام شده کالای خریداری شده چه در فروش عمده و چه در فروش خرده فرقی ندارد وتعریف تفکیک قطعات بر مبنای نوع فروش روش صحیحی نیست چون زمانی کالایی از لحاظ قیمت تمام شده متمایز می شود که از لحاظ ماهیت و فرآیند تولید و پردازش آن متفاوت باشد. بنابراین قطعات مرغ به  قول فرمایشات شما از لحاظ فرآیندی مشابه همند (کل مرغ را از کشتارگاه می خرید) و آن تفاوت در نحوه فروش است نه تولید یا خرید آن بنابراین به پیشنهاد بنده بهتر آن است که از منظر تخفیفات فروش بررسی شوند و دو نوع تخفیف در نظر گرفته شود تخفیفات عمده فروش و تخفیفات خرده فروشی. یعنی قیمت گذاری محصول به نرخ یکسان باشد و برحسب فراخور فروش و حجم فروش تخفیفات عمده فروشی یا خرده فروشی شود لحاظ گردد.

مرتضی کوکبی
مرتضی کوکبی

ارایه خدمات مشاوره مدیریت